Elektromobilů na planetě přibývá. Pokud budeme počítat čistě elektrická auta i hybridní varianty, na konci loňského roku jich bylo zhruba 42 milionů. Tedy o zhruba padesát procent víc než předloni.

Jsou trhy, kde se elektromobilům v posledních měsících daří skvěle. Například prodeje v Brazílii v druhém letošním kvartálu meziročně vyskočily o osm set padesát procent, v Turecku o dvě stě šedesát a v Itálii o třicet dva procent. Zrovna v Itálii za tím stojí hlavně vládní dotační program Ecobonus, který byl mezi Italy natolik populární, že ho vyčerpali během několika hodin.

Na druhé straně jsou trhy, kde se o růstu mluvit rozhodně nedá – především pro evropský automobilový trh zásadní Německo. U našeho západního souseda pokračoval pád prodejů elektromobilů, který se táhne už od začátku roku. Podle poradenské společnosti PwC ochota Němců kupovat auto poháněné elektřinou bez státní pobídky v druhém letošním kvartálu meziročně klesla o osmnáct procent.

„Pozitivní zprávou pro Německo je, že díky podílu 14,6 procenta a 43 tisícům registrací čistě elektrických aut se v červnu podařilo dosáhnout nového maxima od prosincového zrušení dotací na nákup elektromobilu,“ říká v rozhovoru Felix Kuhnert, specialista na automobilový byznys německé pobočky PwC.

Jaká je nálada v německých automobilkách a u dodavatelů komponent v souvislosti s meziročním poklesem prodeje elektromobilů?

Pro výrobce a dodavatele, z nichž někteří do e-mobility investovali velké prostředky, je to rozhodně obtížná situace. Nárůst není tak rychlý, jak jsme očekávali před dvanácti měsíci, ale stále je mnohem vyšší, než se předpovídalo před třemi až pěti lety.

Mluvit o poklesu v souvislosti s elektrickými auty také není tak jednoznačné, protože tento segment v mnoha zemích v Evropě i mimo ni roste stále víc než celkový trh. Například v prvních šesti měsících letošního roku klesl prodej elektromobilů v Německu o 16,4 procenta, zatímco v Belgii vzrostl o 47,8 procenta.

Německo je také největším samostatným trhem v Evropě a jeho špatné výsledky stačí ke zhoršení výsledků v celé Evropské unii. Za první pololetí se prodej elektromobilů v Evropské unii meziročně zvýšil pouze o 1,3 procenta, zatímco celkový trh vzrostl o čtyři a půl procenta. Ovšem bez zahrnutí Německa prodeje BEV vzrostly o 9,4 procenta a celkový trh o 4,2 procenta. I to je třeba vnímat.

Povede meziroční pokles prodejů německé koncerny k úpravě plánů přechodu na elektromobilitu?

Pomalejší náběh v Německu a obecně slabší ekonomické údaje určitě přiměly některé výrobce odložit nebo zastavit plánované investice do elektromobilů. Je ale potřeba si říct, že jsme svědky dočasného zpoždění elektromobility. Nikdy jsme neočekávali naprosto plynulý náběh.

Jaké jsou německé prognózy prodejů? Existuje možnost, že se zájem opět zvýší?

Jsme přesvědčeni, že podíl elektromobilů v Německu v příštím roce opět vzroste. Pro rok 2025 předpokládáme, že přesáhne třicet procent. Technologie baterií v současné době dělá velký pokrok a elektromobily jsou stále levnější – a tím pádem atraktivnější a konkurenceschopnější.

info Foto PwC

Vliv na růst prodejů může mít i změna, která přijde příští rok, kdy budou cíle Unie v oblasti emisí oxidu uhličitého pro osobní a dodávkové automobily zpřísněné o patnáct procent. Jde přitom o první takový krok od přelomu let 2020 a 2021. Automobilky totiž uvedení některých elektromobilů odkládaly z letoška na rok 2025, kdy bude potřeba zpřísněné emisní požadavky začít plnit.

Za nesplnění hrozí pokuta ve výši pětadevadesáti eur (zhruba 2400 korun, pozn. red.) za gram nad limit za každé prodané vozidlo. Pro velké značky tak gram nad limit může představovat pokutu až 50 milionů eur nebo i víc.

Kde se stala chyba, že se elektromobily v Evropě neprodávají, jak si automobilky představovaly?

Zhruba před deseti lety někteří výrobci podcenili jejich potenciál a nedostatečně do jejich vývoje investovali, což stojí za částí komplikací. Změna přišla až v poslední době. Některé elektromobily tak například vznikaly na základě už existujících platforem spalovacích vozů. To sice usnadní výrobu, ale výsledkem je méně konkurenceschopný elektromobil.

Může pokles prodejů na domácím trhu ohrozit německý automobilový průmysl v dlouhodobém horizontu?

Považujeme to spíše za krátkodobou hrozbu, protože očekáváme, že v příštím roce prodeje elektromobilů opět výrazně vzrostou. Německo je pro automobilky důležitým trhem, který je po Číně a USA třetím největším. V ideálním případě tak musejí v Německu dosáhnout co největšího podílu prodejů elektromobilů, aby investice do elektromobilů přinášely potřebný zisk.

Existuje číslo, které by ukázalo, kolik přechod na elektromobilitu německé automobilové koncerny dosud stál? Nebo to můžete alespoň odhadnout?

Údaje o potenciálních nákladech transformace nemáme, ale Německý svaz automobilového průmyslu předpokládá, že jen v příštích pěti letech investují výrobci a dodavatelé, kteří jsou členy svazu, do moderních technologií 150 miliard eur (cca 3,75 bilionu korun, pozn. red.).